Турнір знавців української мови та літератури

Поділитися посиланням:

Вислови:

  1. Слово до слова — зложиться мова (Народна приказка).
  2. Не бійтесь заглядати у словник… (М. Рильський).
  3. Черпайте з книг науку благодатну (Г. Сковорода).
  4. Книги — морська глибина:

Хто в них пірне аж до дна,

Той, хоч і  бруду мав досить,

Дивнії перли виносить (І. Франко).

Перебіг заходу

Ведуча. 9 листопада — День української писемності й мови. Мова — це великий дар природи. І в кожного народу вона своя. Наш народ створював мову віками. Відомий український педагог Василь Сухомлинський писав: «Мова — це віконця, через які людина бачить світ. Багата мова — багатий духовний світ, розвинуте почуття краси слова — велика моральна культура. Убогість слова — це убогість думки, інтелектуальної, емоційної, естетичної товстошкірості». Наша мова не бідна й не кривоуста. Їй властиві надзвичайна мелодійність і багатство. Незбагненна душа нашої мови, як золотоносна річка, виблискує на  сторінках нашої літератури. Тож давайте заглянемо в живу схованку людського духу.

Перед початком гри дозвольте представити вам членів журі, які визначать переможця гри. (Представлення журі).

У сьогоднішній грі беруть участь три команди. Шляхом жеребкування визначається команда, яка буде виступати першою.

І нехай щастить нашим командам.

Конкурс «Візитка»

Команди представляють свої візитні картки. Привітання оцінюють за п’ятибальною системою. Журі звертає увагу на емблему, зміст привітання.

 

Конкурс «Національна символіка»

Умови: упродовж 1 хвилини команда знаходить відповідь, яку оцінюють одним балом.

Прапор Русі повіває

Синьо-жовтий, златом тканий,

А на нім завіт сіяє

Мономахом ще нам даний.

Мстислав Рус

Запитання І команді

  1. Столиця України. (м. Київ)
  2. Назва Гімну України. («Ще не вмерла України…»)
  3. Скільки морів омивають нашу країну? (2)
  4. Перший Президент України. (М. Грушевський)
  5. Назвіть малий Державний Герб України. (Тризуб)
  6. Яка область має найродючіші ґрунти? (Полтавська)
  7. У якому місті зберіглося найбільше пам’ятників Київської Русі? (У Чернігові)

 

Запитання ІІ команді

  1. Назва району, в якому живемо. (Васильківський)
  2. Назвіть найбільшу святиню українського народу в музичній символіці? (Гімн)
  3. Автор музики Гімну. (Михайло Вербицький)
  4. У яке море впадає річка Дністер? (У Чорне)
  5. Колір нашого Прапора. (Жовто-блакитний)
  6. У якій області України народився Т.Г. Шевченко? (У Черкаській)
  7. У якому місті України розміщений географічний центр Європи? (У Рахові)

 

Запитання ІІІ команді

  1. Автор слів Гімну. (Павло Чубинський)
  2. Назвіть ще один із Гімнів України. («Ой у лузі червона калина», «Боже великий, єдиний…», «Заповіт» та інші)
  3. Як називається найвища гора в Україні? (Говерла)
  4. Назвіть найдовшу річку на Україні? (Дніпро)
  5. У якій області є «долина нарцисів»? (У Закарпатській)
  6. Яке місто України носить ім’я гетьмана? (Хмельницький)
  7. Як називається головна вулиця столиці України? (Хрещатик)

 

Рекламна пауза

Хочеш дізнатись чимало нового?

Вивчити вірша, з англійської слово?

Вчасно урок підготуй, не забудь –

Це найлегший до знань твоїх путь!

Виконуй домашні завдання, отримуй високі оцінки – і задоволення від навчання гарантовано!

 

Конкурс «Наш Луг — батько, а Січ — мати …»

Умови: команда, яка знаходить відповідь отримує один бал.

Є нам про що згадати …

Пісне, душу возвелич,

Ой була в нас ненька-мати —

Запорізька славна Січ …

Запитання

  1. Як називалося поселення козаків у ХVІІ–ХVІІІ ст., вільне від податків та панщини? (Слобода від слова — «свобода»)
  2. Як називали головного воєначальника, що обирався на один рік козацькою радою, тобто загальними зборами січовиків? (Кошовий)
  3. Як називали козаки торби, які кріпилися до крил сідла? (Тороки)
  4. Старовинна, відома ще з часів Київської Русі поетична назва Дніпра. (Славута, Славутич)
  5. Січовий козак, який перекинувся до польської шляхти, став руйнувати православні церкви, ловити, катувати й убивати козаків і гайдамаків, що карали панів за знущання над українським селянством. (Сава Чалий)
  6. Невеликі сторожові загони, сторожа в степу чи лісі. (Пікети)
  7. Будівля в Січі, де жили козаки. (Курінь)
  8. Хто такий характерник? (Чаклун, чарівник)
  9. Як називалися козацькі чоботи з тонкої м’якої шкіри, пофарбованої в різні кольори? (Сап’яни, сап’янці)
  10. Острів на Дніпрі, де знаходилася одна з фортець Запорізької Січі. (Хортиця)
  11. Кошовий отаман Запорізької Січі, видатний полководець, який брав участь у визвольній війні 1648–1654 років. (Іван Сірко)
  12. Козацький слуга-товариш, зброєносець. (Джура)

Конкурс «Запитання одне одному»

Кожна команда пропонує суперникам два запитання на тему, пов’язану з мовою. Журі оцінює не лише правильність відповіді, а й дотримання культури поведінки й мовлення учасників, правильність оформлення запитання.

Оцінювання конкурсу журі.

Рекламна пауза (Сценка «Гаррі Поттер»)

«ГАРРІ ПОТТЕР»

Ярік. Експекто патронум!

Женя. Алохомора.

Настя. Вінгардіум левіосса.

Альона. Ярік, що з  тобою?

Ярік. Я не Ярік. Я — Гаррі!

Альона. Женя, що з  тобою?

Женя. Я не Женя, я — Рон!

Марійка. Настю, а що з  тобою?

Настя. Я не Настя, я — Герміона!

Альона. Яно! Можливо, ти знаєш, що з ними?!

Яна. Здається, що так. Їм дуже сподобалася книга про Гаррі Поттера.

Альона. А що це за книга?

Яна. Як? Ти не знаєш? Уже всі діти прочитали цю книгу! Якщо хочеш, то й тобі принесу.

Альона. Обов’язково принеси!

Конкурс «Чорний ящик»

Умови: у  ящику знаходиться предмет. Ваше завдання  — за  описом відгадати, що це. Завдання дається спочатку для однієї команди, потім для іншої. Якщо впродовж хвилини команда не  дає правильної відповіді, то  можливість заробити додаткові бали отримують суперники. (5  балів)

  1. Англійський моряк, що подорожує казковими країнами. Його ім’я використовує Полтавська кондитерська фабрика. (Гулівер)
  2. В одній із байок у цей предмет мудра птаха кидала камінці, в іншому творі зла невістка нещадно била ці предмети рогачем. (Горщик)
  3. Про цей предмет Микола Гоголь писав: «Якби роздути їх, то в них можна було б вмістити увесь двір з коморою та будівлями (Шаровари).
  4. Цей предмет американський соціолог Роберт Лінд назвав найбільшою перешкодою серед зручностей і найбільшою зручністю серед перешкод.

 

Конкурс «Конкурс капітанів» – римування (5 балів)

Капітани, ви маєте чудову нагоду отримати для своїх команд додаткові бали. Для вас конкурс «Римування».

Картка для 1 команди

Заримувати слова: слово, чудово, осінь, просинь.

 

Картка для 2 команди

Заримувати слова: язик, ризик, школа, кока-кола.

 

Картка для 3 команди

Заримувати слова: мова, півслова, листопад, променад.

 

Капітани готуються до виступу.

У цей час команди проводять конкурс

Конкурс Знайди свою половинку (4 бали)

Наш народ дуже мудрий, він помітив особливість слів бути другом чи ворогом, а доводять це прислів’я та приказки.

Члени команди отримують із конвертів розірвані прислів’я. Завдання: знайти й об’єднати ці половинки.

Умови: необхідно продовжити почате прислів’я. За кожну правильну відповідь нараховують 1  бал.

Запитання І команді

  1. Хліб наснажує тіло, а книга… (розум).
  2. Книга — міст у … (світ знань).
  3. Книга не пряник, а … (дітей до себе манить).
  4. Книгу читай, … (розуму набирай).

Запитання ІІ команді

  1. Книги читати — … (усе знати).
  2. Книга корисна, коли … (її читати).
  3. Ученому — світ, а … (невченому — тьма).
  4. Книга — твій друг, … (без неї як без рук).

Запитання ІІІ команді

  1. Кому книга — розвага, а кому … (навчання.)
  2. Книгу прочитав — … (на крилах політав).
  3. Книга — … (джерело знань).
  4. Книга корисна, коли … (її читають).

 

Наші гравці дещо втомились, тому вони зараз трохи відпочинуть, а грати будуть наші глядачі, які можуть заробити бали для команди, за яку вболівають.

«Гра з глядачами»

– Що тепліше одного кожуха? (Два кожухи)

– На небі одно, на землі нема, у баби двоє, у дівки нема. (Літера Б)

– Коли дурень розумний? (Коли мовчить)

– Що в хаті щодня цілують? (Чашку)

– Що це за  гість, що сам себе їсть? (Свічка)

– Жило триста котів і один чоловік. Скільки було там ніг? (Дві)

– У якому місяці люди найменше хліба їдять? (У лютому)

– Що в людині найшвидше ? (Думка)

– Що за  трава, що й  сліпий знає? (Кропива)

– На що борошно в млині падає? (На купку)

– Що посеред землі стоїть? (Літера М)

– Сидять три коти, проти кожного кота сидять два коти, скільки всього котів? (Три)

– Який кінь, коли його миють? (Мокрий)

– Що дістане потилицю зубами? (Гребінець)

Рекламна пауза

У Путрівському НВК працює бібліотека. Якщо ви хочете бути розумними, кмітливими, дотепними, відвідуйте бібліотеку школи, і ви не пожалкуєте. Ваші мрії стануть дійсністю.

 

Конкурс «Хто більше» (0,5 бали за назву)

За певний час учні пригадують і записують назви художніх творів, пісень, у назві яких є назви рослин.

Робота з уболівальниками: «Хто збере більший урожай». Назвати тварин, у назві яких є буква «л».

 

Конкурс «Дешифрувальник»

Із поданих літер скласти слова.

І команда: ЛІНАВСКИГІТ

ІІ команда: ФОМОГОРЛІЯ

ІІІ команда: ОФРОІРАЯФГ

Рекламна пауза (реклама книги про Шерлока Холмса)

Автор. Одного зимового вечора, коли на небі світив місяць, а по всіх домівках у містечку вимкнули світло, Оленка, учениця 5-го класу, при свічці вирішила вивчити правила з рідної мови.

Оленка сидить за  столом, учить правила, засинає. Тихо заходить незнайомець у чорній масці і  забирає з  собою підручник.

Оленка (зранку, збираючи ранець.). Де мій підручник? Що робити? (Читає оголошення в  газеті.) «Шерлок Холмс — приватний детектив. Завжди до ваших послуг».

З’являються Шерлок Холмс і доктор Ватсон.

Шерлок Холмс (до  учениці). Ваша справа не  дуже важка, але не позбавлена інтересу. Не будемо гаяти часу! Що ви думаєте, Ватсоне, про особу, яка вкрала підручник?

Ватсон. Я нічого не думаю і не бачу ніяких версій.

Шерлок Холмс. Навпаки, Ватсоне, ви бачите все, але не робите висновків із  того, що бачите.

Ватсон. Скажіть тоді мені, які версії маєте ви?

Шерлок Холмс. А  ось які. Злодій на  підлозі залишив свої сліди. Вони від кросівок, забруднених крейдою. Із  цього ми можемо визначити, що злодій — школяр і йому вкрай потрібен підручник із рідної мови. Можливо, саме його він не має, а двійку виправити потрібно. Ось він і  взяв без дозволу підручник однокласниці. (До учениці) Згадай, чи ніхто з  вашого класу не отримав двійку з рідної мови?

Оленка. Та це ж Петрик, мій однокласник, і живе він у другій частині мого будинку. (Кличе Петрика)

Петрик. Так, це  я. А  як  ви здогадались, що це я  взяв підручник?

Шерлок Холмс. Це елементарно, друзі!

Оленка. Нам допомогли Шерлок Холмс і доктор Ватсон.

Автор. Якщо у вас зник підручник або інші цінні речі — не впадайте у відчай, а звертайтесь до книги англійського письменника А.К.-Дойля «Оповідання про Шерлока Холмса».

 

Конкурс «Прямо чи влучно» (5 балів: по 0,5 за зображення та по 0,5 за відгадування та + 1 за загальну роботу)

Учасники команд «А» й «М» — діти сміливі, дотепні, спритні й, без сумніву, розумні. А чи володіють вони акторськими здібностями? Про це ми дізнаємось із наступного конкурсу — «Прямо чи влучно».

Кожна команда отримує листочки із записаними фразеологізмами.

Ці стійкі вирази сприймаються не прямо, а як єдине ціле. Саме ці сполучення слів найяскравіше виражають національний характер мови. Отже, ви маєте показати без слів записані фразеологізми своїм суперникам, а вони їх мають відгадати й назвати.

Картка для 1 команди

Клювати носом

Як сніг на голову

Замилювати очі

Картка для 2 команди

Ставити палки в колеса

Зробити з мухи слона

Вилетіло з голови

Картка для 3 команди

Надути губи

Повісити ніс

Як собаці п’ята нога

 

Рекламна пауза

Я чую аромат, я вдихаю аромат, я бачу аромат — «Неймовірний запах» їдальні Путрівського навчально-виховного комплексу.

 

Конкурс «Загадки»

Умови: команда, яка перша відповіла, отримує один бал.

  1. Біле поле, чорне насіння, хто його сіє, той розуміє. (Книга)
  2. Чорний Іванчик, дерев’яна сорочка, де носом поведе, замітку кладе. (Олівець)
  3. Книжки читаю, а грамоти не знаю. (Окуляри)
  4. Два пани наділи одні штани. (Ножиці)
  5. Малий коник із чорного озерця воду бере та біле поле поливає. (Перо і чорнило)
  6. Що іде, не рухаючись із місця? (Час)
  7. Мовчить, а сто дурнів навчить. (Книга)
  8. Розумний сівач по білому полю бігає. (Олівець)
  9. Своїх очей не маю, а іншим бачити допомагаю. (Окуляри)
  10. Лежу — одна нога, іду — вже дві, а на ногах стою, то  дві голови. (Ножиці)
  11. Не вмію читати, а весь вік пишу. (Перо і чорнило)
  12. Біжить, біжить, не оглядається. (Час)

 

 

Рекламна пауза

– Оооо, доброго дня Вам!

– І Вааам добрий день!

– Як Ваші справи?? Як тиск сьогодні?

– Ооооо, знов півпачки пігулок випити довелося…

– О-хохо-хохо… що ж то воно робиться…

– І не кажи…. А тут іще й онук…

– Що таке???

– Та, таке… приходить до дому, все у якісь-там книжечки загляда… щось бурмотить собі під носа не по-нашому…

– ааа, та ти шо!!!

– Ага, як щось не спитаю – все каже, вибач, часу немає, мені тут читати треба… і бурмотить, бурмотить собі…

– Слухай! То, може, він в сєкту яку ходить?? Вони ж там теж все з книжечками носяться…

– ОООО!!!! Слухай! Та, може! Може, й воно! Це він вчора поки в магазин по хліб побіг… я оце дай, думаю, подивлюся! А там папірці якісь, на них написи якісь не по-нашенському! Я трохи оце прочитать пробувала! От! Якась там квітка згадувалася!

– Тюльпан?

– Ні! Не він!

– Може, … Гвоздика??

– Та нє, такі вони жовті бувають…

– МІМОЗА??

– …Нє! Якась ото шо в кінці літа є, осінню теж!

– … чорнобривці???

– Та ні!

– Айстри???

– О, точно! Це перше слово! А друге… там якісь… о, в мене ж на бамажці є! дивись!

–  Зараз… де тута мої очі… може, я прочитать зможу! О, це латинські літери! С, К, Х, ОО, л! То це скул!

Хочете знати англійську? Приєднуйтесь до «Астра-скул»!

 

Конкурс «Далі-далі»

Умови: упродовж хвилини команда отримує запитання. Правильну відповідь оцінюють одним балом. Наступне запитання читають лише після слова «далі». Відповідає будь-хто з команди.

– Ім’я Шевченка. (Тарас)

– Свято Покрови. (14 жовтня)

– Літературні твори, які описують вигадані події. (Фантастика)

– Скільки картоплин у  горщик улізе? (Картопля не лазить)

– 5-та літера алфавіту. (ґ)

– Як  звали коня Олександра Македонського? (Буцефал)

– Четвертий ступінь основного музичного звукоряду. (Фа)

– Невіршована мова, літературний жанр. (Проза)

– Який розділовий знак використовуємо для оформлення прямої мови? (Лапки)

– Слово «фольклор» у перекладі з англійської означає. (Мудрість народу)

– Як  називаються народні обрядові величальні пісні зимового циклу? (Колядки)

– Головні члени речення. (Підмет і присудок)

– Випадіння з  групи приголосних одного звука для милозвучності й полегшення вимов. (Спрощення)

– Скільки в  слові наголошених складів? (Один)

– Який розділовий знак ставимо в кінці спонукального неокличного речення? (Крапку)

– Які звуки творяться за допомогою голосу? (Голосні)

– Чи належить до категорії істот слово мрець? (Так)

– Сукупність літер, розміщених у певному порядку. (Алфавіт)

– Слова, однакові за звучанням чи написанням, але різні за лексичним значенням. (Омоніми)

– Яка літера не позначає жодного звука? (ь)

– Розділ науки про мову, де вивчається речення. (Синтаксис)

– Скільки відмін у  іменника? (Чотири)

– Похвальна пісня. (Гімн)

– Дитина, яка має виняткові здібності, талант. (Вундеркінд)

– Свято Різдва. (7  січня)

– Розділ науки про мову, де вивчається словосполучення. (Синтаксис)

– Що в  перекладі з  грецької означає слово «Біблія»? (Книга)

– 32-а літера алфавіту. (ю)

– Невеликий твір, у якому в прихованій формі описують предмет, котрий потрібно назвати. (Загадка)

– П’ятий ступінь основного музичного звукоряду. (Соль)

– Скільки є  заповідей Божих? (10)

– Про кого йдеться: «За  три копи куплена»? (Коза-дереза)

– Де була створена перша на Русі бібліотека? (Софіївський Собор. Київ, 1037 р.)

– Винагорода за визначні успіхи в галузі мистецтва, літератури. (Премія)

– Заклад, що видає книги для читання. (Бібліотека)

– Яким розділовим знаком починається репліка діалогу? (Тире)

– Музичний ансамбль із 4-х виконавців. (Квартет)

– Найменша неподільна одиниця мовлення. (Звук)

– Скільки голосних звуків в українській мові? (Шість)

– Який розділовий знак ставимо після узагальнювального слова перед однорідними членами речення? (Двокрапка)

– Слова, протилежні за  значенням. (Антоніми)

– Який приголосний звук завжди м’який? (й)

– Скільки звуків у  слові джміль? (Чотири)

– Що таке фонетична транскрипція? (Запис вимови)

– Які звуки творяться за допомогою лише шуму? (Приголосні глухі)

– Назвіть префікс у слові зшити. (з-)

 

Рекламна пауза

Коли ви їсте борщ або суп, ваш шлунок наповнений слабо. Жуйте сало з часником, і тоді ви відчуєте, що наїлись. Натурпродукти. Ваше здоров’я і довголіття.

 

Конкурс «Піснь гучна розляже»

Наш народ здавна славився своїми піснями, адже пісня супроводжувала людину від самого її народження. Наскільки добре ви знаєте наші пісні? Зараз необхідно буде за мелодією впізнати українську пісню.

Фонограми пісень:

  1. «Чорнобривці»
  2. «Пісня про рушник»
  3. «Два кольори»
  4. «Червона рута»
  5. «Смерека»

З мелодією вийшло все дуже добре, а чи гарно ви знаєте, про що співається в піснях? Зараз необхідно буде за змістом пісні відгадати її назву.

  1. У цій пісні йде мова про 2 дерева родини букових, що розмістилися на обширній ділянці земної поверхні з різкими коливаннями висот і контрастними формами рельєфу, піднесеній вище 600 м над рівнем моря. («Ой на горі два дубки»)
  2. У пісні оспівується бажання чоловіка з’їсти українську національну страву у вигляді відвареного прісного тіста і начинки з м’яса, грибів, овочів, фруктів, ягід або сиру. («А мій милий вареничків хоче»)
  3. При від’ємній, лінійно витягнутій формі рельєфу з одноманітним падінням народний символ України нахилився до хімічної речовини у вигляді прозорої безбарвної рідини без запаху і смаку. («При долині кущ калини нахилився до води»)
  4. У пісні йде мова про поїздку вільного озброєного чоловіка, представника військового стану, за річку, яка є другою за довжиною і площею річкового басейну Європи. («Їхав козак за Дунай»)
  5. Пісня про жінку, ім’я якої з грецької мови означає «спокій, тиша, штиль на морі», яка несе речовину, потрібну для органічного життя на дугоподібній палиці для ручного перенесення вантажу. («Несе Галя воду»)
  6. У назві цієї пісні згадується печений виріб із пшеничного тіста, який має начинку харчового продукту, що виготовляється з молока домашньої худоби. («Із сиром пироги»)
  7. Пісня оповідає про дівчину, яка щодня від понеділка до неділі включно призначає юнакові побачення, а сама на них не приходить. («Ти ж мене підманула»)
  8. Урочиста пісня, яка вихваляє та прославляє могутню державу, що розташована в південно-східній частині Європи та межує з Білорусією на півночі, із Польщею на заході, зі Словаччиною, Угорщиною, Румунією й Молдовою на південному заході та з Росією на сході. (Гімн України)

 

Слово надають голові журі. Підбивають підсумок гри

 

Ведучий. Бажаю кожному з вас стати борцем за відродження рідної історії, мови, культури. Любіть Україну, шануйте її народ. Будьте гідними називатися українцями.

 

Додаткові матеріали:

Презентація

 

Поділитися посиланням: