МОВОЗНАВЧИЙ ТУРНІР

Поділитися посиланням:

Мета:  розвивати в учнів уміння й навички усного спілкування українською мовою; розвивати навички виразного читання й мовлення, виховувати любов і повагу до рідної мови, культури, історії України; виховувати культуру усного й писемного спілкування.

Обладнання:  конверти із завданням, папір, ручки.

ХІД КОНКУРСУ

Мова — коріння
зранений птах.
Мова — насіння
На мудрих ланах.
                 С. Сапеляк

1-й учень

Скільки в мові різних слів є —
Ніжних, лагідних, сумних.
Є в ній приказки, прислів’я.
Бідні ми б були без них.
Що ж то за козак без шаблі?
Чи дідусь без бороди?
Чи то яблуня без яблук?
Чи криниця без води?!

2-й учень

Мої супутники — слова,
Без них і кроку не ступити.
Вони або спроможні вбити,
Або творить земні дива.

Учитель. Сьогодні ми не просто змагатимемось, а спробуємо визначити переможця мовного турніру, пройшовши шлях до слова, розкривши його таємниці.

Девіз: «Слово до слова — зложиться мова».

В оцінюванні нашої гри, відповідей учасників, їх артистизму, знань української мови, дотепності й спритності нам допоможе вельмишановне журі.

Тож познайомимось із учасниками турніру.

Конкурс «Візитка» (3 б.)

Отже, ми оголошуємо перший конкурс — «Візитка». Кожна команда має представити своїх учасників, назвати девіз і висловити побажання для суперників.

Конкурс “Розминка” (1 б.)

З давніх-давен людей перевіряли на кмітливість, мудрість, уважність та дотепність за допомогою загадок. Ось і ми перевіримо, чи кмітливі наші учасники мовного турніру.

1 команда

Я у світі найніжніше,
Я у світі найгостріше.
Можу ранить, лікувать
І членом речення стать.      (Слово)

2 команда

Українська мова — це країна казкова,
А править у ній генерал-довідник,
Ім’я якому…                                       (Словник)

Конкурс “Знайди свою половинку” (3 б.)

Наш народ дуже мудрий, він помітив особливість слів бути другом чи ворогом, а доводять це прислів’я та приказки.

Члени команди отримують із конвертів розірвані прислів’я. Завдання: знайти й об’єднати ці половинки.

  • Слово — не горобець, вилетить — не піймаєш.
  • Слово — не стріла, а глибше ранить.
  • Усякому слову своє місце.
  • Правдиве слово і меч не здолає.
  • Облудне слово живе довго.
  • Вола в’яжуть мотузком, а людину — словом.

Конкурс «Мовні асорті» (0,5 б. – за правильну відповідь)

Кожна команда має за 2 хвилини дати як можна більше відповідей на однакову кількість запитань. Журі фіксує загальну кількість правильних відповідей.

Запитання для команди «А»

  1. Державна мова України. (Українська)
  2. З якого знаку починається діалог? (З тире)
  3. Наука, що вивчає звуки мови. (Фонетика)
  4. Мотовило, кури, груша… хто через це свариться? (Кайдаші)
  5. Як називаються літери, що записані в певному порядку? (Алфавіт)
  6. Що вивчає графіка? (Знаки письма)
  7. Скільки букв «о» в слові «молоко»? (Три)
  8. Слово, що має багато значень. (Багатозначне)
  9. Остання буква у слові «сім». (Ем)
  10. Назвіть одним словом нерозривні словосполучення. (Фразеологізми)
  11. Словниковий склад мови. (Лексика)
  12. Скільки звуків у слові «джміль»? (Чотири)
  13. Що таке «чуже мовлення, передане дослівно без змін»? (пряма мова)
  14. У кого з письменників герой був парубок моторний? (в Котляревського)
  15. Назвіть головні члени речення. (Підмет і присудок)
  16. Хто живе у Львові (львів’янин)
  17. Яка істота може свиснути так, що ніхто й ніколи її не почує? (Рак)
  18. Які займенники найчистіші? (Ми,ти)
  19. Яке справжнє прізвище та ім’я Марка Вовчка? (Марія Вілінська)

Запитання для команди «М»

  1. Найменша одиниця мови. (Звук)
  2. Слова, що мають спільний корінь. (Спільнокореневі)
  3. Скільки звуків у слові «легенький» (Вісім)
  4. Який знак ставиться в кінці розповідного речення? (Крапка)
  5. Яка буква не має звука? (М’який знак)
  6. Словник, з якого дізнаємося значення слів. (Тлумачний)
  7. Сьомий відмінок нашої мови. (Кличний)
  8. Частина слова перед коренем. (Префікс)
  9. Речення з однією граматичною основою. (Просте)
  10. У що береться пряма мова? (У лапки)
  11. Розмова двох осіб. (Діалог)
  12. Що вивчає орфографія? (Правопис слів)
  13. Кого «світ ловив та не спіймав»? (Г.Сковороду)
  14. Хто живе в Одесі? (одесит)
  15. Коли правда схожа на голку? (Коли очі коле)
  16. Які займенники заважають їздити по дорозі? (я, ми)
  17. Від назв двох яких букв стає жарко, гаряче? (Пе, че)
  18. Яке справжнє прізвище та ім’я Лесі Українки? (Лариса Косач)

Підбиття підсумків. Виступ представника журі

 Конкурс «Влучне запитання» (3 б.)

Кожна команда пропонує суперникам два запитання на тему, пов’язану з мовою. Журі оцінює не лише правильність відповіді, а й дотримання культури поведінки й мовлення учасників, правильність оформлення запитання.

Оцінювання конкурсу журі.

 Конкурс “Конкурс капітанів” – римування (5 б.)

Капітани, ви маєте чудову нагоду отримати для своїх команд додаткові бали. Для вас конкурс «Римування».

Картка для команди «А»

Заримувати слова: сміх, сніг, весна, краса.

 

Картка для команди «М»

Заримувати слова: буває, забуває, мова, діброва.

Капітани готуються до виступу.

Питання для глядачів

Уболівальники

  • Як записати слово «робота» п’ятьма літерами? (Праця)
  • Як записати в чотирьох клітинках словосполучення «суха трава»? (Сіно)
  • З чого починається день? (З букви «д»)
  • Як можна з буряка зробити бурю?
  • Чим ранок починається, а вечір кінчається?
  • Які слова об’єднують 33 букви?
  • Які два числа пишуться з однаковою кількістю використаних букв і цифр? (100, 1 000 000)

Виступ капітанів. Оцінювання журі.

Конкурс «Хто більше» (0,5 б. за назву)

За певний час учні пригадують і записують назви художніх творів, пісень, у яких у назві є числівник.

Робота з уболівальниками: «Хто збере більший урожай». Назвати овочі, у яких у назві є буква «р».

Конкурс «Прямо чи влучно» (5 балів: по 0,5 за зображення та по 0,5 за відгадування та + 1 за загальну роботу)

Учасники команд «А» й «М» — діти сміливі, дотепні, спритні й, без сумніву, розумні. А чи володіють вони акторськими здібностями? Про це ми дізнаємось із наступного конкурсу — «Прямо чи влучно».

Кожна команда отримує листочки із записаними фразеологізмами.

Ці стійкі вирази сприймаються не прямо, а як єдине ціле. Саме ці сполучення слів найяскравіше виражають національний характер мови. Отже, ви маєте показати без слів записані фразеологізми своїм суперникам, а вони їх мають відгадати й назвати.

 

Картка для команди «А»

  1. Тинятися з кутка в куток.
  2. Відривати голову.
  3. Довести до ручки.
  4. На лобі написано.

Картка для команди «М»

  1. Взяти ноги в руки.
  2. Втерти носа.
  3. Води в рот набрати.
  4. Змотувати вудки.

Команди працюють. Учитель працює з уболівальниками, які можуть принести додаткові бали.

Я такий же, як знак розділовий,
І відомий усій шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі.
(Апостроф)

Завжди можу стать в пригоді,
Моїх порад вам не злічить.
І кажуть про мене в народі:
«Мовчить, а сто дурнів навчить».
(Книга)

Маленька, менша мачини,
Ні з ким не стану я боротись,
А при читанні, коли треба,
Й людини мову зупиню.
(Крапка)

Він після речення, цитати
Вмостився, схожий на гачок.
Усіх примушу я питати,
А сам ні пари з уст — мовчок.
(Знак питання)

Злита з хвостиком ця крапка,
Невелика, власне, лапка.
Робить паузу, усім знайома.
Як вона зветься?
(Кома)

Команди звітують про результати виконання.

Оцінювання роботи дітей.

Учитель

Слова… В вас мудрість вічна
І любов жива.А хтось же вас народжував, слова.
Хтось ті суцвіття звуків винаходив,
Що стали потім мовами народів.

Привітання переможців, вручення призів.

Поділитися посиланням: