Мета: розвивати в учнів уміння й навички усного спілкування українською мовою; розвивати навички виразного читання й мовлення, виховувати любов і повагу до рідної мови, культури, історії України; виховувати культуру усного й писемного спілкування.
Обладнання: конверти із завданням, папір, ручки.
ХІД КОНКУРСУ
Мова — коріння
зранений птах.
Мова — насіння
На мудрих ланах.
С. Сапеляк
1-й учень
Скільки в мові різних слів є —
Ніжних, лагідних, сумних.
Є в ній приказки, прислів’я.
Бідні ми б були без них.
Що ж то за козак без шаблі?
Чи дідусь без бороди?
Чи то яблуня без яблук?
Чи криниця без води?!
2-й учень
Мої супутники — слова,
Без них і кроку не ступити.
Вони або спроможні вбити,
Або творить земні дива.
Учитель. Сьогодні ми не просто змагатимемось, а спробуємо визначити переможця мовного турніру, пройшовши шлях до слова, розкривши його таємниці.
Девіз: «Слово до слова — зложиться мова».
В оцінюванні нашої гри, відповідей учасників, їх артистизму, знань української мови, дотепності й спритності нам допоможе вельмишановне журі.
Тож познайомимось із учасниками турніру.
Конкурс «Візитка» (3 б.)
Отже, ми оголошуємо перший конкурс — «Візитка». Кожна команда має представити своїх учасників, назвати девіз і висловити побажання для суперників.
Конкурс “Розминка” (1 б.)
З давніх-давен людей перевіряли на кмітливість, мудрість, уважність та дотепність за допомогою загадок. Ось і ми перевіримо, чи кмітливі наші учасники мовного турніру.
1 команда
Я у світі найніжніше,
Я у світі найгостріше.
Можу ранить, лікувать
І членом речення стать. (Слово)
2 команда
Українська мова — це країна казкова,
А править у ній генерал-довідник,
Ім’я якому… (Словник)
Конкурс “Знайди свою половинку” (3 б.)
Наш народ дуже мудрий, він помітив особливість слів бути другом чи ворогом, а доводять це прислів’я та приказки.
Члени команди отримують із конвертів розірвані прислів’я. Завдання: знайти й об’єднати ці половинки.
- Слово — не горобець, вилетить — не піймаєш.
- Слово — не стріла, а глибше ранить.
- Усякому слову своє місце.
- Правдиве слово і меч не здолає.
- Облудне слово живе довго.
- Вола в’яжуть мотузком, а людину — словом.
Конкурс «Мовні асорті» (0,5 б. – за правильну відповідь)
Кожна команда має за 2 хвилини дати як можна більше відповідей на однакову кількість запитань. Журі фіксує загальну кількість правильних відповідей.
Запитання для команди «А»
- Державна мова України. (Українська)
- З якого знаку починається діалог? (З тире)
- Наука, що вивчає звуки мови. (Фонетика)
- Мотовило, кури, груша… хто через це свариться? (Кайдаші)
- Як називаються літери, що записані в певному порядку? (Алфавіт)
- Що вивчає графіка? (Знаки письма)
- Скільки букв «о» в слові «молоко»? (Три)
- Слово, що має багато значень. (Багатозначне)
- Остання буква у слові «сім». (Ем)
- Назвіть одним словом нерозривні словосполучення. (Фразеологізми)
- Словниковий склад мови. (Лексика)
- Скільки звуків у слові «джміль»? (Чотири)
- Що таке «чуже мовлення, передане дослівно без змін»? (пряма мова)
- У кого з письменників герой був парубок моторний? (в Котляревського)
- Назвіть головні члени речення. (Підмет і присудок)
- Хто живе у Львові (львів’янин)
- Яка істота може свиснути так, що ніхто й ніколи її не почує? (Рак)
- Які займенники найчистіші? (Ми,ти)
- Яке справжнє прізвище та ім’я Марка Вовчка? (Марія Вілінська)
Запитання для команди «М»
- Найменша одиниця мови. (Звук)
- Слова, що мають спільний корінь. (Спільнокореневі)
- Скільки звуків у слові «легенький» (Вісім)
- Який знак ставиться в кінці розповідного речення? (Крапка)
- Яка буква не має звука? (М’який знак)
- Словник, з якого дізнаємося значення слів. (Тлумачний)
- Сьомий відмінок нашої мови. (Кличний)
- Частина слова перед коренем. (Префікс)
- Речення з однією граматичною основою. (Просте)
- У що береться пряма мова? (У лапки)
- Розмова двох осіб. (Діалог)
- Що вивчає орфографія? (Правопис слів)
- Кого «світ ловив та не спіймав»? (Г.Сковороду)
- Хто живе в Одесі? (одесит)
- Коли правда схожа на голку? (Коли очі коле)
- Які займенники заважають їздити по дорозі? (я, ми)
- Від назв двох яких букв стає жарко, гаряче? (Пе, че)
- Яке справжнє прізвище та ім’я Лесі Українки? (Лариса Косач)
Підбиття підсумків. Виступ представника журі
Конкурс «Влучне запитання» (3 б.)
Кожна команда пропонує суперникам два запитання на тему, пов’язану з мовою. Журі оцінює не лише правильність відповіді, а й дотримання культури поведінки й мовлення учасників, правильність оформлення запитання.
Оцінювання конкурсу журі.
Конкурс “Конкурс капітанів” – римування (5 б.)
Капітани, ви маєте чудову нагоду отримати для своїх команд додаткові бали. Для вас конкурс «Римування».
Картка для команди «А»
Заримувати слова: сміх, сніг, весна, краса.
Картка для команди «М»
Заримувати слова: буває, забуває, мова, діброва.
Капітани готуються до виступу.
Питання для глядачів
Уболівальники
- Як записати слово «робота» п’ятьма літерами? (Праця)
- Як записати в чотирьох клітинках словосполучення «суха трава»? (Сіно)
- З чого починається день? (З букви «д»)
- Як можна з буряка зробити бурю?
- Чим ранок починається, а вечір кінчається?
- Які слова об’єднують 33 букви?
- Які два числа пишуться з однаковою кількістю використаних букв і цифр? (100, 1 000 000)
Виступ капітанів. Оцінювання журі.
Конкурс «Хто більше» (0,5 б. за назву)
За певний час учні пригадують і записують назви художніх творів, пісень, у яких у назві є числівник.
Робота з уболівальниками: «Хто збере більший урожай». Назвати овочі, у яких у назві є буква «р».
Конкурс «Прямо чи влучно» (5 балів: по 0,5 за зображення та по 0,5 за відгадування та + 1 за загальну роботу)
Учасники команд «А» й «М» — діти сміливі, дотепні, спритні й, без сумніву, розумні. А чи володіють вони акторськими здібностями? Про це ми дізнаємось із наступного конкурсу — «Прямо чи влучно».
Кожна команда отримує листочки із записаними фразеологізмами.
Ці стійкі вирази сприймаються не прямо, а як єдине ціле. Саме ці сполучення слів найяскравіше виражають національний характер мови. Отже, ви маєте показати без слів записані фразеологізми своїм суперникам, а вони їх мають відгадати й назвати.
Картка для команди «А»
- Тинятися з кутка в куток.
- Відривати голову.
- Довести до ручки.
- На лобі написано.
Картка для команди «М»
- Взяти ноги в руки.
- Втерти носа.
- Води в рот набрати.
- Змотувати вудки.
Команди працюють. Учитель працює з уболівальниками, які можуть принести додаткові бали.
Я такий же, як знак розділовий,
І відомий усій шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі.
(Апостроф)
Завжди можу стать в пригоді,
Моїх порад вам не злічить.
І кажуть про мене в народі:
«Мовчить, а сто дурнів навчить».
(Книга)
Маленька, менша мачини,
Ні з ким не стану я боротись,
А при читанні, коли треба,
Й людини мову зупиню.
(Крапка)
Він після речення, цитати
Вмостився, схожий на гачок.
Усіх примушу я питати,
А сам ні пари з уст — мовчок.
(Знак питання)
Злита з хвостиком ця крапка,
Невелика, власне, лапка.
Робить паузу, усім знайома.
Як вона зветься?
(Кома)
Команди звітують про результати виконання.
Оцінювання роботи дітей.
Учитель
Слова… В вас мудрість вічна
І любов жива.А хтось же вас народжував, слова.
Хтось ті суцвіття звуків винаходив,
Що стали потім мовами народів.
Привітання переможців, вручення призів.